Νόμπελ οικονομίας για την καταπολέμηση της φτώχειας!

Σε τρεις οικονομολόγους που ασχολήθηκαν με την καταπολέμηση της φτώχειας στον Τρίτο Κόσμο απονεμήθηκε φέτος το Νόμπελ Οικονομίας.

Ανακοινώθηκε από τη Βασιλική Ακαδημία των Επιστημών της Σουηδίας η απονομή του γνωστού βραβείου στον ινδικής καταγωγής Αμερικανό καθηγητή του Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης (MIT) Αμπχιτζίτ Μπανερτζί, τη Γαλλίδα σύζυγο του και καθηγήτρια του ίδιου πανεπιστημίου Εστέρ Ντιφλό και τον Αμερικανό καθηγητή του Χάρβαρντ Μάικλ Κρέμερ!

Οι τρεις οικονομολόγοι επιχείρησαν μέσα από την πολύχρονη εμπειρική τους εργασία σε Αφρική και Ασία, να κατανοήσουν διαστάσεις της συμπεριφοράς των πληθυσμών του Τρίτου Κόσμου και να βρουν τις πλέον αποτελεσματικές μορφές δράσης για την αντιμετώπιση της φτώχειας που τους ταλανίζει.

Σπάζοντας το πρόβλημα σε μικρά κομμάτια…

Στη μεθοδολογία τους, επέλεξαν να κατακερματίσουν το πρόβλημα της φτώχειας σε μικρότερα και πιο διαχειρίσιμα ζητήματα, όπως για παράδειγμα η εκπαίδευση και η ιατροφαρμακευτική περίθαλψη των παιδιών. ‘Έδειξαν ότι αυτά τα μικρότερα και πιο ακριβή ερωτήματα, μπορούν συχνά να απαντηθούν μέσω προσεκτικά σχεδιασμένων πειραμάτων (randomized controlled trials) στους ανθρώπους που επηρεάζονται περισσότερο. Η προσέγγιση αυτή άλλαξε σύμφωνα με τη Σουηδική Ακαδημία εντελώς το επιστημονικό πεδίο θέασης των οικονομικών των αναπτυσσόμενων χωρών στα τελευταία 20 χρόνια.

«Όλα ξεκινούν από την ιδέα ότι οι φτωχοί υποβιβάζονται συχνά σε καρικατούρες και έτσι ακόμη και οι άνθρωποι που προσπαθούν να τους βοηθήσουν δεν μπορούν πραγματικά να κατανοήσουν ποιες είναι οι βαθιές ρίζες των προβλημάτων τους», εξήγησε σχετικά η 46χρονη Ντιφλό, η δεύτερη γυναίκα και ταυτόχρονα μικρότερη σε ηλικία οικονομολόγος που κερδίζει το Νόμπελ.

Το αποτέλεσμα των πειραμάτων

Τα πειράματα που πραγματοποιήθηκαν στην Ινδία έδειξαν για παράδειγμα, ότι περισσότερα βιβλία και σχολικά γεύματα, δεν οδηγούσαν αναγκαία και στην καλύτερη εκπαίδευση των παιδιών! Αντίθετα, η στοχευμένη βοήθεια στους πιο αδύναμους μαθητές δημιουργούσε σημαντική διαφορά στα συνολικά επίπεδα μάθησης. Μια άλλη μελέτη των οικονομολόγων, διαπίστωσε ακόμη ότι η μείωση της αναλογίας δασκάλου – μαθητών είχε επίσης ελάχιστη επίπτωση στην πρόοδο των δεύτερων. Αντίθετα, η απασχόληση των δασκάλων με βραχυπρόθεσμες συμβάσεις εργασίας είχε καλύτερα αποτελέσματα, καθώς αυτοί σταματούσαν τις «κοπάνες» και προσπαθούσαν περισσότερο, προκειμένου να ανανεώσουν τη δουλειά τους.

Η Σουηδική Ακαδημία υποστήριξε από την πλευρά της ότι η έρευνα των τριών οικονομολόγων –και όσων ερευνητών ακολούθησαν τα βήματά τους– βελτίωσε δραστικά την ικανότητα καταπολέμησης της φτώχειας στην πράξη. Μία εκ των μελετών τους, είχε ως αποτέλεσμα πάνω από πέντε εκατομμύρια παιδιά στην Ινδία να ωφεληθούν από προγράμματα θεραπευτικής διδασκαλίας στο σχολείο, ενώ ένα άλλο παράδειγμα της επίδρασης που είχε η εργασία τους είναι οι μεγάλες επιδοτήσεις για προληπτική ιατροφαρμακευτική περίθαλψη που εισήχθησαν σε πολλές χώρες.

Πηγή: Η Εφημερίδα των Συντακτών