Κυριακές χωρίς αυτοκίνητα στη Γερμανία;

Εν μέσω ενεργειακής κρίσης η Γερμανία εξετάζει την εφαρμογή ενός μέτρου από τη δεκαετία του ’70, που εκτός από οικονομικό φαίνεται να είναι και ιδιαιτέρως οικολογικό.

Η «Κυριακή χωρίς αυτοκίνητο» είχε θεσπιστεί για πρώτη φορά το 1973, σε μία προσπάθεια να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες της πετρελαϊκής κρίσης μετά τον πόλεμο του Γιομ Κιπούρ στη Μέση Ανατολή.  Όσοι παρέβαιναν την απαγόρευση τιμωρούνταν με πρόστιμο ενώ παράλληλα, για τις εργάσιμες ημέρες είχε επιβληθεί γενικό όριο ταχύτητας 100 χλμ. την ώρα στους αυτοκινητοδρόμους και 80 χλμ. σε εθνικές οδούς, το οποίο περέμεινε σε ισχύ επί έξι ολόκληρους μήνες.

Την πρώτη «Κυριακή χωρίς αυτοκίνητο» η Γερμανία έδινε εικόνα κινηματογραφικού θρίλερ: Χιλιάδες πεζοί και ποδηλάτες ξεχύθηκαν στους αυτοκινητοδρόμους περιπλανώμενοι, η αστυνομία ήταν επί ποδός για να εντοπίσει τους παραβάτες, στη Νυρεμβέργη ένας ποδηλάτης έχασε τη ζωή του λόγω υπερκόπωσης, ενώ αυξήθηκαν κατακόρυφα οι τιμές στις αγορές αλόγων, όπως μετέδιδαν τα ΜΜΕ της εποχής.

Όπως εκτιμάται η απαγόρευση της αυτοκίνησης τις Κυριακές σε συνδυασμό με την επιβολή γενικού ορίου ταχύτητας θα μειώσει την κατανάλωση καυσίμων έως και 10%. Το ζήτημα είναι πόσο αποδεκτό μπορεί να είναι ένα τέτοιο μέτρο σήμερα, όταν μάλιστα όλο και περισσότεροι χρησιμοποιούν το αυτοκίνητό τους λόγω πανδημίας, για να αποφύγουν καταστάσεις συνωστισμού στα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Το μόνο σίγουρο είναι πως η μείωση της χρήσης αυτοκινήτων θα είχε μόνο θετικά αποτελέσματα τόσο βραχυπρόθεσμα, όσο και μακροπρόθεσμα σχετικά με το κλίμα.

Πηγή: Deutsche Welle