Πόσο οικολογική είναι η διατροφή μας;

Ενώ οι ετικέτες τροφίμων δεν είναι κάτι καινούργιο, ένας διαφορετικός τύπος που υπολογίζει το περιβαλλοντικό κόστος είχε εκπληκτική επίδραση στους καταναλωτές.

Ενώ οι ετικέτες τροφίμων δεν είναι κάτι καινούργιο, ένας διαφορετικός τύπος που υπολογίζει το περιβαλλοντικό κόστος είχε εκπληκτική επίδραση στους καταναλωτές.

Μετά την πανδημία οι καταναλωτές σε καφετέριες στο Ηνωμένο Βασίλειο παρατήρησαν πως κάτι διαφορετικό υπήρχε σε διάφορα προϊόντα. Δίπλα στα σάντουιτς και τα ζεστά και κρύα πιάτα υπάρχει ένα μικρό σύμβολο σφαίρας, χρωματισμένο πράσινο, πορτοκαλί ή κόκκινο με ένα γράμμα στο κέντρο από το Α έως το Ε. “Γνωρίστε τα νέα μας οικολογικά σήματα”, γράφει μια πινακίδα.

Ερευνητές του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης ανέλυσαν τα συστατικά σε κάθε τρόφιμο του μενού και έδωσαν στα πιάτα μια βαθμολογία περιβαλλοντικών επιπτώσεων, από τη σούπα λαχανικών (Α) έως το bagel με λεμόνι, φρέσκο κρεμμύδι, τυρί και τόνο (Ε).

Σάντουιτς και άλλες προσφορές με οικολογικό σήμα. Οι ερευνητές λένε ότι ο μεγαλύτερος περιβαλλοντικός αντίκτυπος θα είναι η απεξάρτηση των ανθρώπων από το κρέας. Φωτ: Τίφανι Κάσιντι/ The Guardian

Η εταιρεία τροφίμων, Compass Group, συνεργάστηκε με το πανεπιστήμιο για μια δοκιμή σε περισσότερες από δώδεκα από τις καφετέριες της σε όλο το Ηνωμένο Βασίλειο για να διαπιστώσει αν μια ετικέτα μπορεί να αλλάξει τον τρόπο που τρώνε οι άνθρωποι.

Η ερευνητική ομάδα αποφάσισε τέσσερις δείκτες για τον τύπο αυτής της δοκιμής: εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, απώλεια βιοποικιλότητας, ρύπανση του νερού και χρήση νερού (υπολογίζεται διαφορετικά με βάση τη λειψυδρία σε κάθε περιοχή). Στάθμισαν εξίσου κάθε δείκτη στην εξίσωση για τον συνολικό αντίκτυπο.

Η προσπάθεια να αλλάξουν οι διατροφικές συνήθειες μέσω ετικετών που βαθμολογούν τη βιωσιμότητα των τροφίμων δεν είναι κάτι καινούργιο. Υπάρχουν εκατοντάδες ετικέτες τροφίμων, από αυτές που πιστοποιούν βιολογικά προϊόντα μέχρι αυτές που υπόσχονται βιώσιμη αλιεία. Όμως ένας νέος τύπος κερδίζει έδαφος, ο οποίος συνοψίζει πολλαπλούς περιβαλλοντικούς δείκτες, από τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου έως τη χρήση νερού, σε ένα μόνο γράμμα που υποδεικνύει τον αντίκτυπο του προϊόντος.

Ορισμένες επιχειρήσεις στη Γαλλία άρχισαν να το χρησιμοποιούν φέτος και η ΜΚΟ Foundation Earth ανακοίνωσε τη δική της δοκιμή που θα ξεκινήσει σε σούπερ μάρκετ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ αυτό το φθινόπωρο.

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι ερευνητές διεξήγαγαν μελέτες σε ένα διαδικτυακό σούπερ μάρκετ όπου δόθηκαν ψεύτικα χρήματα στους ανθρώπους για να συμπληρώσουν την ψεύτικη λίστα αγορών τους. Η δοκιμή έδωσε μια αίσθηση του ποιες ετικέτες ήταν πιο πιθανό να επηρεάσουν τους ανθρώπους να αγοράσουν φιλικά προς το περιβάλλον. Διαπίστωσαν ότι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να κάνουν τους ανθρώπους να μην αγοράσουν ένα προϊόν ήταν να χρησιμοποιήσουν ένα σκούρο κόκκινο σύμβολο σφαίρας με τη λέξη “χειρότερα” τυπωμένη πάνω του. Όμως, αν και αποτελεσματικό, είχε περιορισμούς στον πραγματικό κόσμο.

Παρ’ όλα αυτά οι ερευνητές ισχυρίζονται πως ο μεγαλύτερος περιβαλλοντικός αντίκτυπος θα είναι να κόψουν οι άνθρωποι το κρέας.

Πηγή: https://www.theguardian.com/environment/2021/sep/22/green-food-eco-labels-study-environmental-cost-consumers