COP26: Πως θα μειωθεί η θερμοκρασία στις μεγάλες πόλεις;

Ορισμένες πόλεις θα μπορούσαν να θερμανθούν κατά 4 βαθμούς Κελσίου μέχρι το 2100, αν οι εκπομπές συνεχίσουν με τους σημερινούς ρυθμούς, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Το “φαινόμενο της θερμικής νησίδας” που μπορεί να παρατηρηθεί στις πόλεις προκαλείται από τη μειωμένη πράσινη κάλυψη, τα υλικά που παγιδεύουν τη θερμότητα και χρησιμοποιούνται στο αστικό περιβάλλον, καθώς και από τα θερμικά απόβλητα από τις ανθρώπινες δραστηριότητες.

Με τη σύνοδο κορυφής για το κλίμα COP26 που βρίσκεται σε εξέλιξη στη Γλασκώβη, το Πρόγραμμα Περιβάλλοντος του ΟΗΕ (UNEP) δημοσίευσε οδηγίες για την αντιμετώπιση της θέρμανσης των πόλεών μας, οι οποίες, όπως λέει, θα είναι ζωτικής σημασίας για τη μάχη για την επίτευξη των στόχων της συμφωνίας του Παρισιού για το κλίμα.

Τα Ευρωπαϊκά παραδείγματα

Το εγχειρίδιο του UNEP, που δημοσιεύθηκε εν μέσω της τρέχουσας συνόδου κορυφής COP26, περιγράφει λύσεις για το ζήτημα της θέρμανσης των πόλεων – λύσεις που έχουν ήδη εφαρμοστεί στην πράξη σε όλο τον κόσμο.
Μεταξύ των ιδεών περιλαμβάνεται η διασφάλιση ότι οι απαιτήσεις σχεδιασμού στις πόλεις περιλαμβάνουν μια ελάχιστη έκταση και κατανομή πράσινων ή μπλε χώρων, αυξημένο αερισμό και διαχείριση της απορριπτόμενης θερμότητας, δέντρα στους δρόμους, ψυχρές και ανακλαστικές επιφάνειες που σταματούν την απορρόφηση της θερμότητας και χρήση των κτιρίων για την προσθήκη σκιάς σε σημαντικούς δημόσιους χώρους.

Το Παρίσι διαθέτει ένα καινοτόμο σύστημα ψύξης της πόλης από το 1991. Γραφεία, τράπεζες, καταστήματα, ξενοδοχεία, μουσεία και άλλα κτίρια ψύχονται χρησιμοποιώντας νερό από τον ποταμό Σηκουάνα. Κατά τη διάρκεια της νύχτας, όταν η ζήτηση για ψύξη είναι χαμηλότερη, η θερμική ενέργεια αποθηκεύεται είτε ως παγωμένο νερό είτε ως πάγος, ο οποίος στη συνέχεια χρησιμοποιείται κατά τις ώρες αιχμής της ημέρας.

Η Λιουμπλιάνα εγκαινίασε μια οικολογική ζώνη το 2007, αποκλείοντας πάνω από 10 εκτάρια στο κέντρο της πόλης από την κυκλοφορία των μηχανοκίνητων οχημάτων. Οι κύριοι δρόμοι έγιναν πιο φιλικοί προς τους πεζούς, προωθήθηκε το περπάτημα και η ποδηλασία και παρασχέθηκαν δωρεάν ηλεκτρικά ταξί για τους τουρίστες και τους κατοίκους με προβλήματα κινητικότητας. Στην υπόλοιπη σλοβενική πρωτεύουσα, οι δημόσιες συγκοινωνίες εκσυγχρονίστηκαν και εισήχθησαν λεωφορειολωρίδες, με αποτέλεσμα τη μείωση της θερμοκρασίας του αέρα και της ρύπανσης.

Τα λεγόμενα “υπερκτίρια” της Βαρκελώνης έχουν χαιρετιστεί ως πράσινη επιτυχία στον πολεοδομικό σχεδιασμό. Από το 2016, έξι ομάδες οικοδομικών τετραγώνων στη συνοικία Eixample της ισπανικής πόλης έχουν επαναχρησιμοποιηθεί για την ελαχιστοποίηση της κυκλοφορίας και τη διάθεση του χώρου για κοινοτική χρήση. Η πόλη σχεδιάζει τώρα να μετατρέψει 21 δρόμους και 21 διασταυρώσεις στην ίδια συνοικία μεταξύ 2022 και 2032, που αντιπροσωπεύουν έναν στους τρεις δρόμους της γειτονιάς. Η ποιότητα του αέρα και η ασφάλεια αναμένεται να βελτιωθούν.

Πηγή: Euronews