Οι 4 ευρωπαϊκές πόλεις που όλοι θέλουμε να δούμε car-free

Οι πολίτες των ευρωπαϊκών χωρών φαίνεται πως θέλουν να δουν τις πόλεις του πράσινες, ασφαλείς και προσβάσιμες για βόλτες!

Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο
Πιο συγκεκριμένα: Oxford Street

Έρευνες έχουν διαπιστώσει ότι η πεζοδρόμηση της Oxford Street θα μείωνε σημαντικά τα επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης στο Λονδίνο, “μειώνοντας τους κινδύνους για την υγεία που συνεπάγεται η κακή ποιότητα του αέρα και ευθύνονται για 9.500 πρόωρους θανάτους στην πόλη”.

Το 2018, το δημοτικό συμβούλιο του Westminster δήλωσε ότι τα σχέδια για την απελευθέρωση του δρόμου από τα αυτοκίνητα μέχρι το 2020 “αποσύρθηκαν οριστικά από το τραπέζι”. Αυτό οδήγησε σε σημαντική σύγκρουση μεταξύ του δημάρχου του Λονδίνου Sadiq Khan και του συμβουλίου που ήταν υπεύθυνο για το έργο.

Αθήνα, Ελλάδα

Αθήνα, Ελλάδα

Αν σκεφτόμαστε μέρη που είναι πολύ παλιά για να σχεδιαστούν με βάση τη χρήση αυτοκινήτων, υπάρχουν λίγες ευρωπαϊκές πόλεις τόσο αρχαίες όσο αυτή.

Όπως πολλά μέρη της Ευρώπης, είναι μια πόλη που μπορεί να περπατηθεί πολύ εύκολα με καλές δημόσιες συγκοινωνίες. Από το τραμ μέχρι τα λεωφορεία και το μετρό, υπάρχουν πολλοί τρόποι για να μετακινηθείτε στην Αθήνα που δεν περιλαμβάνουν αυτοκίνητο. Ίσως λοιπόν να αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η πόλη έχει τόσο μεγάλο πρόβλημα με την κυκλοφορία και τη συμφόρηση, αλλά αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην έλλειψη επιλογών για τους μετακινούμενους που ζουν εκτός του αστικού κέντρου.
Η Αθήνα εμφανίζεται συχνά σε έρευνες που καταγράφουν τα χειρότερα μέρη για να οδηγείς, καταλαμβάνοντας την 11η θέση στον πιο πρόσφατο Δείκτη Πόλεων Οδήγησης της Mister Auto. Αυτό την καθιστά τη δεύτερη χειρότερη ευρωπαϊκή πόλη για οδήγηση μετά τη Μόσχα.

Πόρτο, Πορτογαλία

Πόρτο, Πορτογαλία

Είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Πορτογαλίας και μία από τις παλαιότερες της Ευρώπης. Στο παρελθόν, σύμφωνα με το CIVITAS (μια πρωτοβουλία που χρηματοδοτείται από την ΕΕ για τη δημιουργία καθαρότερων και καλύτερων μεταφορών στις πόλεις), η πολιτική μεταφορών επικεντρωνόταν στη διεύρυνση των δρόμων. Τώρα η έμφαση δίνεται στις καλύτερες δημόσιες συγκοινωνίες και στη δημιουργία ασφαλών διαδρομών για τους πεζούς και τους ποδηλάτες.

Πέρυσι, για μια ημέρα τον Ιούνιο, οι κάτοικοι είχαν τη δυνατότητα να απολαύσουν αστικές ζώνες χωρίς αυτοκίνητα, καθώς 16 δρόμοι στο κέντρο και το ιστορικό κέντρο της πόλης έγιναν πεζόδρομοι.

Μιλάνο, Ιταλία

Μιλάνο, Ιταλία

Η Φλωρεντία, η Ρώμη, η Νάπολη, όλες δόθηκαν ως προτάσεις πολλές φορές – αλλά καμία ευρωπαϊκή πόλη δεν κατατάχθηκε τόσο ψηλά όσο το Μιλάνο.

Παγκόσμια πρωτεύουσα της μόδας και της πολυτέλειας, το Μιλάνο είναι σημαντικός κόμβος πολιτισμού και ίσως δεν αποτελεί έκπληξη ότι είναι η πλουσιότερη μη πρωτεύουσα πόλη στην ΕΕ. Αν και η πόλη είναι πολυπληθής, η αστική περιοχή είναι δυσανάλογα μεγάλη, με την ευρύτερη περιοχή του Μιλάνο να φιλοξενεί 8,2 εκατομμύρια ανθρώπους – τη μεγαλύτερη μητροπολιτική περιοχή στην Ιταλία και την τρίτη μεγαλύτερη στην ΕΕ.

Το 2016 διαπιστώθηκε ότι οι Μιλανέζοι οδηγοί περνούν κατά μέσο όρο 52 ώρες το χρόνο (σχεδόν επτά εργάσιμες ημέρες) κολλημένοι σε μποτιλιαρίσματα. Ο αριθμός αυτός αυξήθηκε σε απίστευτες 98 ώρες ετησίως στην πιο πρόσφατη μελέτη της Inrix. Όμως, το COVID-19 έφερε κάποιες εκπληκτικές εξελίξεις για την πόλη της βόρειας Ιταλίας. Η κυκλοφοριακή συμφόρηση έχει μειωθεί κατά 30 έως 75 τοις εκατό από τότε που εισήχθησαν τα πανεθνικά λουκέτα πριν από ένα χρόνο, και η ατμοσφαιρική ρύπανση έχει μειωθεί με παρόμοιο ρυθμό.

Ως αποτέλεσμα, οι Μιλανέζοι αξιωματούχοι αποφάσισαν να καταστήσουν 35 χιλιόμετρα δρόμων χωρίς αυτοκίνητα σε μια προσπάθεια να επεκτείνουν την ποδηλασία και το περπάτημα σε ολόκληρη την πόλη. Παρόλο που αυτό είναι επίσημα μόνο προσωρινό, έχει αυξήσει την όρεξη για ενδελεχή, μακροπρόθεσμη αλλαγή στην πόλη.