FireSat: Μαθητές έφτιαξαν δορυφόρο για να παρακολουθούν πυρκαγιές

Η ομάδα «FireSat» του 3ου Γενικού Λυκείου Ρόδου ανέπτυξε μια κατασκευή σε μέγεθος αναψυκτικού που με τη χρήση αισθητήρων και κάμερας εποπτεύει τα μέτωπα.

Μια ομάδα μαθητών από το 3ο Γενικό Λύκειο Ρόδου διακρίθηκε σε ευρωπαϊκό επίπεδο κατασκευάζοντας έναν δορυφόρο για την πρόληψη και αποτίμησή των πυρκαγιών. Πρόκειται για μια κατασκευή σε μέγεθος αναψυκτικού που με τη χρήση αισθητήρων (θερμοκρασίας, CO2, υγρασίας, ποιότητας αέρα κ.ά.) και κάμερας εποπτεύει τα μέτωπα.

Η ομάδα με την ονομασία «FireSat» αποτελείται από επτά μαθητές, οι οποίοι αρχικά ξεχώρισαν στον πανελλήνιο διαγωνισμό διαστημικής «CanSat in Greece 2022» που διοργανώνεται από τη SPIN-Space Innovation σε συνεργασία με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος (ESA) και τον World CanSat & Rocketry Competition (WCRC).

Πρακτικά πρόκειται για έναν δορυφόρο που εκτοξεύεται σε υψόμετρο ενός χιλιομέτρου, ενσωματωμένος σε έναν πύραυλο, και στη συνέχεια αποδεσμεύεται από αυτόν. Μετά την αποδέσμευσή του, προσγειώνεται με ασφάλεια με τη χρήση αλεξίπτωτου, εκτελώντας την αποστολή που έχει επιλέξει η ομάδα.

Η ομάδα δημιούργησε επιτυχώς μια συσκευή σε μέγεθος αναψυκτικού, από το οποίο η χώρα αποκομίζει όφελος μέσω της μελέτης και της έρευνας για την πρόληψη ανάπτυξης της πυρκαγιάς.

Ο διαγωνισμός στόχο είχε να φέρει σε επαφή μαθητές και φοιτητές με τις τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή δορυφόρων και γενικότερα με τον χώρο του Διαστήματος. Ακολούθησε η πανευρωπαϊκή διάκριση της ομάδας FireSat, που απέσπασε το βραβείο Τεχνικού Επιτεύγματος του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA) σε διαγωνισμό στον οποίο συμμετέχουν όσοι ξεχώρισαν στους διαγωνισμούς των χωρών τους.

Ένας δορυφόρος εκτοξεύεται σε υψόμετρο ενός χιλιομέτρου, ενσωματωμένος σε έναν πύραυλο, και στη συνέχεια αποδεσμεύεται από αυτόν. Φωτ.: Γιάννος Παράνομος

«Όλα ξεκίνησαν όταν μάθαμε για τον διαγωνισμό, τον Μάιο του 2021. Τότε αποφασίσαμε να πάρουμε μέρος και κάπως έτσι γίναμε ομάδα. Αρχικά ξεκινήσαμε με τρία μέλη, την Ευαγγελία Χατζηδάκη, τον Μελέτη Φώτη και την Ηλιάνα Παπαθεοδωράκη. Έπειτα προτείναμε την ιδέα μας για τη συμμετοχή μας στον διαγωνισμό και σε άλλα παιδιά, έτσι η ομάδα μας απέκτησε άλλα τρία μέλη, τον Γιάννη Σταματιάδη, τη Ναταλία Σταματάκη και τη Βένια Φραράκη. Ύστερα από λίγο καιρό, μπήκε στην ομάδα μας και το έβδομο μέλος, η Καίτη Σκανδαλίδη», λέει ο Φώτης Μελέτης, εξηγώντας πώς συστήθηκε το γκρουπ τους.

Τη στιγμή της πρώτης απογείωσης του δορυφόρου με τον πύραυλο που παρείχε η διοργάνωση του διαγωνισμού σε υψόμετρο σχεδόν ενός χιλιομέτρου ένα αίσθημα απίστευτης χαράς και ανακούφισης κατέκλυσε τους μαθητές, καθώς όλα λειτούργησαν όπως περιμέναν και έλαβαν όλες τις μετρήσεις.

Πόσο όμως βοηθάει το εκπαιδευτικό μας σύστημα τέτοιες πρωτοβουλίες σύμφωνα με τους ίδιους τους μαθητές:

«Παρά τις κατά καιρούς δομικές αλλαγές που πραγματοποιήθηκαν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, φαίνεται ότι οι αδυναμίες του εκπαιδευτικού συστήματος υπονομεύουν τη λειτουργία του όσον αφορά την ανάδειξη των ικανοτήτων και την ορθή ανάπτυξη των δεξιοτήτων και των ταλέντων των μαθητών. Το σχολείο πρέπει να προσανατολίζει τη νέα γενιά στη δημιουργία και στην εφευρετικότητα, να δίνει όραμα και στόχο στα παιδιά για να προχωρήσουν και να φτιάξουν έναν καλύτερο κόσμο! Είναι αναγκαίο να προωθούν προγράμματα όπως ο διαγωνισμός στον οποίο συμμετείχαμε, ώστε οι νέοι να έχουν τη δυνατότητα να ανακαλύπτουν τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους».

Πηγή: lifo